DAF on the road

Ralph Hoefman

Nieuwe regels wegtransport: Mobility Package is definitief

Arrow down Lees verder

Europa heeft besloten, het Mobility Package is definitief. Dit betekent dat de transportsector de komende jaren te maken krijgt met nieuwe Europese regels voor rij- en rusttijden, cabotage en detachering.  Het wegvervoer gaat hiermee grondig veranderen. Maar wat zijn de gevolgen in de praktijk en wanneer gaan de regels gelden? Wij hebben alle feiten op een rijtje gezet voor u.

Met het Mobility Package wil de Europese Commissie onder meer postbusbedrijven tegengaan, een einde maken aan systematische cabotage en de werkomstandigheden van chauffeurs in het internationaal transport verbeteren.

Volgens de nieuwe regeling moeten transportbedrijven ervoor zorgen dat chauffeurs die internationaal rijden regelmatig naar huis kunnen terugkeren (afhankelijk van het werkschema, elke drie of vier weken). Voor de wekelijkse rusttijd die niet thuis kan worden doorgebracht moet het bedrijf accommodatie betalen. Deze mag niet meer in de cabine worden doorgebracht.

Om grensoverschrijdend vervoer te registreren en fraude aan te pakken, wordt de smart tachograaf 2 ingevoerd. Transportbedrijven moeten verder kunnen aantonen dat hun operationele activiteiten vooral plaatsvinden in hun thuisland. 

Tijdlijn in het kort

 

September 2020

  • Rij- en rusttijden
    • Return home chauffeur
    • 2 verkorte wekelijkse rusten achter elkaar mogelijk in internationaal vervoer
    • Uitbreiding boot/trein regeling
       
  • Uitbreiding afwijkingsmogelijkheden in bijzondere omstandigheden

Maart 2022

  • Tachograaf
    • Grenspassages registreren
    • Max arbeidstijd 60 uur gecontroleerd langs de weg
       
  • Vestigingseis
    • Return home vehicle
    • Uitbreiding administratieve en fysieke eisen vestiging
       
  • Cabotage
    • Cooling off periode van 4 dagen
    • Voor- en natransport gecombineerd vervoer onder cabotageregime 
       
  • Detachering
    • Aparte regeling voor het vervoer, verduidelijking wanneer van toepassing
    • Verklaring via publieke interface IMI

Juni 2022

  • Vergunningsgrens vanaf 2,5 ton mtm

September 2022

  • ERRU
    • Kentekens, personeelsomvang en risicoclassificatie opgenomen in ERRU
    • ERRU gebruikt bij wegcontroles

September 2023

  • Tachograaf
    • Smart tacho 2 op nieuw geregistreerde voertuigen

December 2024

  • Tachograaf
    • Retrofit alle tachografen in internationaal vervoer behalve smart tacho 1 

September 2025

  • Tachograaf
    • Retrofit alle tachografen in internationaal vervoer smart tacho 1

Juli 2026

  • Tachograaf
    • Installatie ook op voertuigen vanaf 2,5 internationaal vervoer

TLN heeft een handig overzicht gemaakt met alle wijzigingen inclusief toelichting.
Klik hier om de uitgebreide tijdlijn te lezen.

Heeft u nog vragen?

Schroom dan niet om contact met ons op te nemen.

Naam
Hoe mogen wij contact met u opnemen?
Ralph  Hoefman

Ralph Hoefman

Algemeen Directeur Truck