Cornelissen Groep investeert flink in elektrificatie van zijn vloot. Onlangs is een order geplaatst voor twintig nieuwe DAF's XD Electric, boven op het zestal dat al eerder is besteld. De levering van de voertuigen is gepland in het vierde kwartaal van dit jaar en in het eerste kwartaal van 2024. Ze zullen voornamelijk worden ingezet voor winkeldistributie. De nieuwe elektrische DAF’s zijn besteld bij TB Truck en Trailer Service in Nijmegen, die ook zal zorgdragen voor de aflevering.
“Deze grote stap naar elektrificatie is ingegeven door de sterke duurzaamheid drive van onze klanten”, aldus Mark van der Drift, CEO Cornelissen. “We gaan met deze elektrische DAF’s XD een groot aantal vestigingen van Albert Heijn bevoorraden. Elektrisch transport wordt in onze sector steeds meer een vereiste vanwege de enorme ambitie in het verlagen van de CO2 footprint en we nu op grote schaal moeten leren wat er nodig zal zijn als er straks in steeds meer steden emissievrije zones komen. Dan is bevoorrading met een dieseltruck niet mogelijk.”
Goede ervaringen New Generation DAF
De keuze voor de DAF XD Electric is gebaseerd op zeer goede ervaringen met de nieuwe generatie XD-trekkers die Cornelissen eerder al in gebruik heeft genomen. “De rijeigenschappen en de cabine van de XD vallen in de smaak bij de chauffeurs. Die zijn dik tevreden over de XD.” Verder speelt bij de keuze voor de DAF XD Electric volgens Marco Pikkemaat, Fleetmanager ook de nieuwste accutechnologie een rol. DAF past LFP-accu's toe waarvoor nauwelijks zeldzame bodemmaterialen, zoals nikkel, mangaan en kobalt, zijn gebruikt. De LFP-accu (lithium, ijzer en fosfaat) maakt ook hogere laadsnelheden mogelijk dan met lithium-ionaccu's.
Inzetbaar in twee shifts
De levering van de nieuwe trucks start eind dit jaar met vier DAF XD Electric-trekkers en twee XD Electric-bakwagens. Begin 2024 volgen nog eens twintig trekkers. Allemaal zijn ze voorzien van een accupakket van 525 kWh. Pikkemaat: “We schatten in dat met dit accupakket een actieradius tot ca. 400 km in de praktijk haalbaar moet zijn. Dat betekent dat we een shift kunnen doen zonder tussentijds opladen. Omdat we in de retaildistributie met de trucks in twee shifts rijden, zullen we moeten kijken hoe we oplaadmomenten efficiënt en slim in de logistieke processen kunnen vlechten.”
Cornelissen krijgt, naast oplaadstations bij klanten, straks de beschikking over eigen oplaadstations, onder andere bij de Cornelissen vestigingen in Tilburg, Zwolle en Nijmegen. Een deel van de energievoorziening zal van zelf opgewekte zonne-energie komen. Met deze investeringen maken we ons klaar voor een duurzame toekomst, samen met onze klanten en toeleveringspartners in de keten aldus Mark van der Drift.