Vanaf 1 juli 2026 betalen vrachtwagens in Nederland per gereden kilometer, met oog voor duurzaamheid en eerlijkere kostenverdeling binnen de sector. De kosten kunnen variëren van 0,113 per km bij een euro 6 van meer dan 3.500kg tot 12.000kg, tot 0,201 per km bij een euro 6 boven de 32.000 kg of maar 0,025 per km bij een CO2-emissieklasse 5 (zero-emissie) bij eenzelfde voertuig van 3.500 - 12.000 kg.
De kilometerheffing geld op vrijwel alle snelwegen en zelfs op een aantal N-wegen en regionale wegen rond grote steden.
Veranderingen en subsidies
Wat vervalt/verandert?
- Het Eurovignet verdwijnt in Nederland
- Motorrijtuigenbelasting (MRB) voor vrachtwagens daalt tot het minimum dat wettelijk verplicht is
Welke subsidies zijn beschikbaar?
- AanZET subsidie: een subsidie (tot €115.000 per voertuig) voor Zero-Emissie Trucks
- SEBA subsidie: een subsidieregeling Elektrische Bedrijfsauto's
- Terugsluis vanuit vrachtwagenheffing: subsidie voor o.a. elektrische trucks, laadpadel, waterstofiniatieven en CO2-scans voor bedrijven
Rekenvoorbeeld
Gewichtsklasse: > 3.500 kg
Diesel: CO₂-klasse 1, Euro 6 → € 0,113/km
Zero-emissie (ZE): CO₂-klasse 5 → € 0,025/km
Afstand: 50.000 km per jaar
Diesel Euro 6: 50.000 × € 0,113 = € 5.650 per jaar
Zero-emissie truck: 50.000 × € 0,025 = € 1.250 per jaar
Besparing: € 4.400 per jaar in het voordeel van de Zero Emissie-truck
Indicatie lichtere klasse: 12.000 - 18.000
Diesel Euro 6: € 0,160/km → 50.000 km = € 8.000
Zero-emissie: € 0,035/km → 50.000 km = € 1.750
Besparing: € 6.250 per jaar in het voordeel van de Zero Emissie-truck
Vragen of opmerkingen?
Wil jij meer weten over de kilometerheffing of over elektrisch rijden? Neem dan contact op met je accountmanager of middels onderstaand formulier. Wij staan klaar om je te helpen betreffende regelgeving, elektrisch rijden of andere mobiliteitsvraagstukken.