
Zeven ondernemers bezochten de startbijeenkomst voor de pilot met een ZE-truck van TB Truck & Trailerservice in Rivierenland. De initiatiefnemer Logistics Valley Rivierenland zet deze pilot op omdat ondernemers in logistiek en transport er naar vragen kennis te maken met deze nieuwe vorm van vervoer. Het werd een bijeenkomst die technische- en exploitatie-informatie over rijden met een ZE-truck opleverde. Hoeveel kost het, wat is ervoor nodig in een bedrijf en hoe doe je mee, vragen die werden beantwoord door een team van TB Truck & Trailer Service Tiel.

Pilot ZE-truck
Dat een elektrische truck meer kost dan een diesel is bij veel mensen bekend. Maar hoeveel dan precies, onder welke voorwaarden kun je hem gaan gebruiken in de pilot en voor hoe lang? Om met dat laatste te beginnen: ongeveer een maand per bedrijf. Dat moet voor een ondernemer een goed beeld geven van het rijden zelf en de bruikbaarheid van de 19 tons bakwagen die rond de 300 kilometer actieradius heeft. Dankzij een subsidie van Provincie Gelderland wordt er weinig betaald voor het gebruik. Voor het laden heeft TB Truck & Trailer Service ook een snellader beschikbaar: de batterij in de wagen kan weliswaar middels wisselstroom worden geladen, maar dat duurt lang. Met een gelijkstroomlader is het in 60 minuten gebeurd.
DAF Trucks maakte van de gelegenheid gebruik om te laten zien dat het bedrijf al sinds 2017 bezig is met elektrisch rijden, en inmiddels al veel elektrische trucks en trekkers op de weg heeft. Ook de aandrijftechniek, chassis, cabine en de soort en plaatsing van accu’s werden verduidelijkt. Het voertuig dat vanaf mei in de regio te zien is -het moet nog worden voorzien van een opbouw en laadklep- heeft een verwachte levensduur van acht tot tien jaar.